PMO#4 Metoda kopertowa w planowaniu wydatków

PMO#4 Metoda kopertowa w planowaniu wydatków

Metoda kopertowa, przez niektórych nazywana również metodą słoikową, to bardzo prosta forma planowania wydatków. Jej prostota wynika z tego, że dosłownie namacalnie zarządzamy finansami osobistymi. Z powodzeniem stosowały ją nasze babcie w czasach, gdy nie istniały jeszcze karty bankowe, a jakoś trzeba było sensownie rozplanować wydatki. Zachęcam do wypróbowania tej metody, jeśli dopiero zaczynasz przygodę z zarządzaniem domowym budżetem. Zapraszam po kawę i do lektury.

Na czym polega metoda kopertowa w zarządzaniu finansami osobistymi?

W metodzie kopertowej przeznaczasz kilka zwykłych, pocztowych kopert na różne kategorie wydatków. Jak wspomniałam, to nie muszą być koniecznie koperty – równie dobrze można do tego celu wykorzystać słoiki lub niewielkie pudełka.

Ma ona tę ogromną zaletę, że przy jej stosowaniu operuje się na gotówce, więc wyraźnie widać, jak pieniądze „uciekają” z danej koperty, ale także jak do niej napływają. Pozwala to wyrobić w sobie odpowiednią dyscyplinę i uczy takiego rozporządzania pieniędzmi, by nie dobić zbyt szybko do limitu danej koperty.

Kategoriami – etykietami kopert – mogą być np.:

  • rachunki
  • żywność
  • rozrywka
  • odzież
  • edukacja
  • transport
  • oszczędności

Ważne, by przygotować tego typu koperty dobrze pod swoje potrzeby. Jeśli aktualnie się nie kształcisz, nie potrzebujesz koperty na wydatki związane z edukacją itp.

Następnie decydujesz, jaka część Twoich miesięcznych przychodów powinna być przypisana do danej koperty.

Jeśli najwięcej miesięcznie przeznaczasz na jedzenie, możesz ustalić, że koperta żywnościowa zawierać będzie 35% z Twoich comiesięcznych przychodów. Jeśli najmniej wydajesz na transport, bo do pracy dojeżdżasz na rowerze, możesz założyć 5% wartości przychodów na tę kategorię.

Określeniem tego, ile miesięcznie wydajesz i zarabiasz, zajmiemy się w kolejnych odcinkach wyzwania #PMO. Tymczasem spróbujmy przyjrzeć się temu, jak metodę kopertową możemy wykorzystać przy oszczędzaniu.

Metoda kopertowa w oszczędzaniu i planowaniu wydatków - prosty sposób na zarządzanie finansami osobistymi. Więcej na blogu Kobiece Finanse w ramach wyzwania Październik Miesiącem Oszczędzania #domowybudżet #finanseosobiste #metodakopertowa #metodasłoikowa #pieniądze #finanse #pmo #wyzwaniepmo #październikmiesiącemoszczędzania

Praktyczne wykorzystanie metody kopertowej przy oszczędzaniu

Analogicznie, jak przy planowaniu wydatków, metodę kopertową można wykorzystać z powodzeniem w oszczędzaniu.

Załóżmy, że co miesiąc odkładasz sobie w gotówce 500 zł. Możesz rozdzielić tę kwotę na różne cele oszczędzania, np.:

  • urlop / wypoczynek
  • kupno mieszkania
  • klub i wesele
  • emerytura
  • studia zaoczne

W zależności od priorytetów, możesz albo rozłożyć wspomnianą kwotę po równo, albo nią manipulować.

Metoda słoikowa T. Harva Ekera

System podobny do metody kopertowej poleca znany amerykański biznesmen, T. Harv Eker.

Metoda słoikowa Eckera

Proponuje on rozłożenie miesięcznych przychodów na sześć z góry narzuconych kategorii:

  • największa, stanowiąca 55% naszej miesięcznej pensji, to wydatki stałe. Pokrywa ona koszty życia codziennego: rachunki za prąd, gaz, telefon, żywność, odzież, medycynę, spłatę pożyczek itp.
  • 4 słoiki „oszczędnościowe”, z czego każdy stanowi 10% miesięcznych przychodów, to: przyjemności (czyli po prostu rozrywka, hobby, rekreacja, odwiedzanie ośrodków kulturalnych), większe zakupy (jak meble, sprzęty AGD/RTV, samochód – dokonywane rzadko, ale na znaczące kwoty), edukacja (kursy, szkolenia, książki itp.) oraz inwestycje (jak sama nazwa wskazuje – pieniądze tu odłożone mają na siebie pracować, służyć budowie kapitału).
  • 5 słoik o równowartości 5% naszych miesięcznych przychodów jest przeznaczony na dobroczynność i pieniądze dla innych. Nie chodzi tu tylko o zbiórki na cele charytatywne, ale też np. na prezenty dla członków rodziny i przyjaciół. Zgodnie z powiedzeniem, że dobro popłaca i jest dobrą inwestycją 🙂

Spróbuj zastosować opisane powyżej metodę kopertową i słoikową w swoim codziennym życiu, a szybko przekonasz się, że zarządzanie gotówką nie jest takie straszne 🙂

Pamiętaj: nie musisz dosłownie korzystać z kopert i słoików. Dzisiejsza bankowość internetowa pozwala tworzyć subkonta do konta głównego. Co oznacza, że wirtualnie możesz wykorzystywać ten sam mechanizm! Po prostu nie będziesz operować na namacalnej gotówce 🙂 Powodzenia!

Podobał Ci się ten wpis?

Podziel się informacją o Wyzwaniu Październik Miesiącem Oszczędzania ze znajomymi! Będzie mi miło, gdy udostępnisz wpis na Facebooku, Twitterze, prześlesz link mailem itp. 🙂

Wesprzyj akcję - polub Kobiece Finanse na Facebooku lub śledź blog na Twitterze! Zasubskrybuj blog, jeśli chcesz być na bieżąco z kolejnymi odcinkami Wyzwania PMO 🙂

9 komentarzy do wpisu „PMO#4 Metoda kopertowa w planowaniu wydatków”

  1. Znam tę metodę i moim zdaniem jest super! Ja stosuję unowocześnioną metodę, bo mam kilka subkont w banku przeznaczonych na różne cele. Słyszałam też, że ta metoda dobrze działa też w planowaniu budżetu na jedzonko 😀 Życzę powodzenia w prowadzeniu bloga i zapraszam do siebie, jakzostaccopywriterem.pl, może pomogę w blogowaniu 😀

  2. Słyszałam o tej metodzie, wydaje się całkiem ok 🙂
    U nas posługujemy się budżetem domowym z określeniem różnych kwot na dane sfery życia. Z kopertami by nie wyszło z subkontami idzie całkiem nieźle 🙂

  3. Moje 10 letnia córka używa metody słoikowej 🙂 Ma trzy sloiki: oszczędności (jak słoik pełen to inwestuje), przyjemności i pomoc charytatywna. Od stycznia prowadzi swój mały budżet (zeszyt 16 kartkowy). Rodzina myśli, że zwariowaliśmy pozwalając jej na to 😀 Ale tak naprawdę nasze dziecko ma większość świadomość finansową niż jeden dorosły…

    • Cześć Diana! Nie wszystkie banki oferują takie subkonta. Ale na pewno do niedawna w Santanderze można było otworzyć równolegle pięć rachunków oszczędnościowych bez ponoszenia kosztów. Dla klientów indywidualnych istnieje tam Konto systematyczne do odkładania nadwyżek finansowych (dostępne dla posiadaczy Konta Jakie Chcę lub Konta VIP). A przynajmniej tak było do 30 września. Możesz zadzwonić na ich infolinię i upewnić się, czy to jest nadal aktualne 🙂 Pozdrawiam!

Dodaj komentarz